تمثیل در بیان اقسام مرگ و ظهور اطوار قیامت در لحظه‌ی مرگ

بود ایجاد و اعدام دو عالم چو خلق و بعث نفس ابن آدم
همیشه خلق در خلق جدید است و گرچه مدت عمرش مدید است
همیشه فیض فضل حق تعالی بود از شان خود اندر تجلی
از آن جانب بود ایجاد و تکمیل وز این جانب بود هر لحظه تبدیل
ولیکن چو گذشت این طور دنیی بقای کل بود در دار عقبی
که هر چیزی که بینی بالضرورت دو عالم دارد از معنی و صورت
وصال اولین عین فراق است مر آن دیگر ز «عند الله باق» است
مظاهر چون فتد بر وفق ظاهر در اول می‌نماید عین آخر
بقا اسم وجود آمد ولیکن به جایی کان بود سائر چو ساکن
هر آنچ آن هست بالقوه در این دار به فعل آید در آن عالم به یک بار