تمثیل مرد حریص نابیننده رزاقی حق را و خزاین و رحمت او را به موری کی در خرمنگاه بزرگ با دانه‌ی گندم می‌کوشد و می‌جوشد و می‌لرزد و به تعجیل می‌کشد و سعت آن خرمن را نمی‌بیند

مور بر دانه بدان لرزان شود که ز خرمنهای خوش اعمی بود
می‌کشد آن دانه را با حرص و بیم که نمی‌بیند چنان چاش کریم
صاحب خرمن همی‌گوید که هی ای ز کوری پیش تو معدوم شی
تو ز خرمنهای ما آن دیده‌ای که در آن دانه به جان پیچیده‌ای
ای به صورت ذره کیوان را ببین مور لنگی رو سلیمان را ببین
تو نه‌ای این جسم تو آن دیده‌ای وا رهی از جسم گر جان دیده‌ای
آدمی دیده‌ست باقی گوشت و پوست هرچه چشمش دیده است آن چیز اوست
کوه را غرقه کند یک خم ز نم منفذش چون باز باشد سوی یم
چون به دریا راه شد از جان خم خم با جیحون برآرد اشتلم
زان سبب قل گفته‌ی دریا بود هرچه نطق احمدی گویا بود
گفته‌ی او جمله در بحر بود که دلش را بود در دریا نفوذ
داد دریا چون ز خم ما بود چه عجب در ماهیی دریا بود
چشم حس افسرد بر نقش ممر تش ممر می‌بینی و او مستقر
این دوی اوصاف دید احولست ورنه اول آخر آخر اولست
هی ز چه معلوم گردد این ز بعث بعث را جو کم کن اندر بعث بحث
شرط روز بعث اول مردنست زانک بعث از مرده زنده کردنست
جمله عالم زین غلط کردند راه کز عدم ترسند و آن آمد پناه
از کجا جوییم علم از ترک علم از کجا جوییم سلم از ترک سلم
از کجا جوییم هست از ترک هست از کجا جوییم سیب از ترک دست
هم تو تانی کرد یا نعم المعین دیده‌ی معدوم‌بین را هست بین