- ۱ امیر خسرو در قرآن السعدین شرح میدهد که چون سلطان به «خان جهان» اقطاع «اوده»را عطا کرد ، وی با «خان جهان» در انجا ماند
- ۲ مگر آرزوی دیدن ما در و دوستان و خویشان او را باز به دهلی آورد:
- ۳ سلطان کیقباد، گر چه جوان عشرت پسند و عیاش بود مگر از فهم شعر بی بهره نبود وامیر خسرو را صله داد و مکلف به نظم آوردن شرح دیدار او سال پیش بین پسر و پدر (کیقباد و ناصرالدین محمود) نمود، زیرا امیر خسرو خ…
- ۴ اینک شاعر بیان می کند که چسان قران السعدین را به نظم آورد:
- ۵ چنان بنظر میرسد که آن سلطان عشرت طلب و هردم خیال، به این کتاب توجه نکرد و آن همه زر را که وعده کرده بود به امیر خسرو نداد، مگر امیر خسرو ازینکه مثنوی دلانگیزی گماشته است ، خرسند بود:
- ۶ از ینجاست که از مدح کردن اظهار بیزاری و ازاهل زمانه گله میکند
- ۷ (امیر خسرو ، درطی زندگی دور و دراز خویش باین توبه که در نزدیکی چهل سالگی کرده پابند نمیماند، چنانکه دربیان سرگذشت او خواندیم ) با این هم، امیر خسرو آرزوی واثق داشته تا در قران السعدین تازگیهای ادبی …
- ۸ عزم وی ، بر ایجاد گری ، درین ابیات شرح یافته :
- ۹ محض به سخن شناسان حق خورده گیری را قایل است:
- ۱۰ گر چه در پایان سرودن این اشعار بخود چنین خطاب کرده بود:
- ۱۱ امیر خسرو، در ایام نگاشتن اشعار قران السعدین هنوز مثنویهای خمسه را به جواب خمسه زنی می ننوشته است خود ملتفت است که این مثنوی او بر سبک نظامی است و آن استاد بزرگ را می ستاید:
- ۱۲ استاد دیگر، سعدی را نیز میستاید:
- ۱۳ (در پی این فهرست منظوم ابیات گزیدهای را از حمد، مناجات، نعت و معراج میآریم که محسنات معنوی عمده دارد) حمد:
- ۱۴ مناجات
- ۱۵ نعت
- ۱۶ معراج
- ۱۷ (حرکت ناصرالدین از لکهنو تی بنگال به سرزمین بیهار):
- ۱۸ (شرح حال پسری کیقبا دهلی):
- ۱۹ (در اثر حدوث وقایع دیگر حرکت سپاه چند هفته به تاخیرافتاد، تاآنکه سپا بسوی منزل اول ، یعنی تلیت و افغان پور عازم شد )
- ۲۰ پیام پدر